Saavun Värtanille Tukholmaan 08.06.08 sunnuntaina illalla. Ystäväni Joppe, jonka venettä siis olemme hakemassa on minua vastassa vaimoineen. He ovat matkustaneet jo edeltä käsin Ruotsin puolelle venettä varustamaan. Minä tulen nyt pari päivää myöhemmin ja suoraan kippariksi tuohon veneeseen. Laivamatkan aikana tosin useat erilaiset baariympäristöt houkuttelivat minua hieman siemailemaan virvokkeita. Lievästi humaltuneena mutta onnellisena astelen Värtanin terminaalirakennuksesta ulos kohti parkkialuetta, jossa Joppe odottelee vaimoineen.
    "Päivää, gudaa", sanon Jopen vaimolle ja kättelen häntä iloisesti. Naisihmisen silmät leikkaavat minulta kaulan poikki, kun hän huomaa minun lievän humalatilani. Joppea naurattaa ja hän joutuu takapenkille. Minä pääsen etupenkille kauhukahvaa puristamaan kun emäntä päästelee mutkat suoriksi kohti Stegeborgia. Matkalla pyydän Jopen vaimoa pysähtymään jonkin huoltamon pihaan, jotta pääsisin keventämään oloa. Totta puhuen tarkoituksenani on kylläkin ostaa vielä tölkki olutta. Kaikkien tällaisten manöveerien jälkeen saavumme vihdoin Stegeborgin vierasvenesatamaan, lähelle Göta-kanavan päätä, missä vene jo odottaakin noutajiaan.
    Vene on Albin Accent 26 ja kaunis kuin fan. Vaikkakin iäkäs mutta hyvin pidetty ja huollettu yksilö. Menemme veneeseen ja alamme järjestellä tavaroita paikoilleen. Samalla kuulen kauhukseni, että Jopen emäntä ei lähdekään heti takaisin Tukholmaan, vaan jääkin kanssamme yöksi veneeseen. Toisin sanoen tänään ei sitten enää voi kallistaa ainoatakaan oluttölkkiä, eikä Joppe sitä ensimmäistäkään. Nukkumaan ja ensimmäinen päivä takana.